Studietakt:

100%

Längd:

1 år

Ansök senast:

Ansökan stängd. Ny ansökningsperiod dec 2025 – maj 2026.

Kurstyp:

Distanskurs

Studietakt: 100%

Längd: 1 år

Ansök senast: 31 maj 2025

Kurstyp: Distanskurs

Vill du arbeta som beroendeterapeut med människor med beroende i olika utsatta livssituationer? Vår beroendeterapeututbildningen betonar människan som en del i ett socialt system och ger kunskaper om individer, grupper och samhälle. Du får en teoretisk och praktisk yrkesutbildning med en bred kompetens att arbeta såväl stödjande, coachande och behandlande utifrån beroendeproblematik inom missbruksvård.

Utbildningen riktar sig till dig som vill arbeta med människor med beroende i olika utsatta livssituationer. Du får en teoretisk och praktisk yrkesutbildning med en bred kompetens att arbeta stödjande, coachande och behandlande utifrån beroendeproblematik. Du har efter examen möjlighet att arbeta inom många olika delar av det psykosociala behandlande verksamhetsfältet för missbruksvård såsom socialtjänst, samt frivillig- och privatsektor.

Utbildningen ger breda kunskaper inom socialt arbete med fokus på beroende och psykisk ohälsa. Den ger dig kunskaper kring vetenskaplig teori och metod med kvalificerade kunskaper, färdigheter samt kompetens för behandlande arbete i praktiken. Du får fördjupade kunskaper inom beroende som fenomen samt verkningsfulla psykosociala metoder för att möta en individ i beroende.

Beroendevård som huvudämnesområde sammanfaller till stora delar med andra yrkesområden och arbete med människor i utsatta livssituationer. Det sociala arbetets värdegrund utgår från humanistisk människosyn och ett etiskt förhållningssätt med betoning på mänskliga rättigheter.

Utbildningen är förankrad i socialvetenskaplig forskning och behandlande arbete som praktik. Vi betonar därför människan som en del i ett socialt system. Kunskaper om individer, grupper och samhälle får en framträdande plats i utbildningen.

Utbildningens mål

Efter genomgångna moment förväntas eleven:

Ha kunskap om och kunna redogöra för:

  • kognitiv teori och inlärningsteori
  • utvecklingspsykologisk, personlighets- och anknytningsteori
  • affekt och emotionsteori
  • ångest- och depressionstillstånd, personlighetssyndrom och andra formera av psykisk ohälsa vanligt förekommande inom beroendevården
  • Beroende utifrån flera teoretiska ingångar
  • Kriminalitet
  • KBT terapi, med tyngdpunkt på andra och tredje vågens KBT

Ha större förmåga att kunna:

  • förstå sig själv och sin förmåga i yrkesrollen
  • visa empati gentemot sig själv och andra
  • ha ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och anhöriga
  • göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med beaktande av mänskliga rättigheter och klientens integritet
  • Behandla med A(CRA)FT, ACC, MET och Byta Bana
  • arbeta psykoedukativt
  • arbeta med beroendevård med ett professionellt och diagnosöverskridande (Beskriva och eventuellt förklara en persons hälsotillstånd utan att hänföra detta till någon standarddiagnos. Diagnosen sägs då vara diagnosöverskridande och kan på det sättet möjliggöra samtidigt behandling av beroende och någon form av psykisk ohälsa.) arbetssätt
  • följa kunskapsutvecklingen inom beroendeområdet
  • möta förändringar och förstå behovet av utveckling avseende yrkesroll och arbetsliv

Ämnesområden vi går igenom:

  • Personlig och professionell utveckling
  • Psykologiska utvecklingsteorier
  • Kognitiv- och inlärningsteori samt interventioner baserade på KBT
  • Psykopatologi och diagnostik
  • Perspektiv på beroende
  • Att uppmärksamma och utreda beroende
  • Att behandla beroende med evidensbaserad metodik
  • Tillämpad kriminologi (teori och behandlingsmetodik)

Under läsåret kommer eleven få ta del av en metodbas för att möta samsjuklighet genom:

  • God kännedom om vanliga diagnoser inkl personlighetssyndrom
  • Transdiagnostiskt förhållningssätt – metoden att bedöma, beskriva och eventuellt förklara en persons hälsotillstånd utan att hänföra detta till någon standarddiagnos.
  • Generella KBT verktyg
  • Introducerade i Compassion
  • Introducerade i Schematerapi
  • Introducerade i ASI (utredningsverktyg)
  • Utbildad i Motivationshöjande behandling (MET)
  • Utbildade i ACRA, CRA och CRAFT (behandling gentemot ungdomar, vuxna och anhöriga)
  • Utbildade Mindfulnessledare
  • Utbildade i Kriminalitet och behandling av kriminalitet

Från BTU till GPU

Kursen är upplagd för att eleven i samarbete med RevErea AB (RevErea AB är auktoriserade GPU utbildare via sfKBT) ska kunna läsa vidare under ca 1år på ca 50% studiefart för att därefter ta ut en Grundläggande Psykoterapi (GPU) examen motsvarande 60 HP. För att eleven efter en BTU ska kunna ta ut en GPU examen krävs:

  • Att eleven arbetar med två klienter/patienter genom ett helt behandlingsupplägg under ett år.
  • Att eleven deltar vid de handledningstillfällen RevErea AB erbjuder och blir godkänd i handledningen.
  • Att eleven genomfört egen terapi omfattande minst 20 sessioner enskilt alt 50 timmar i gruppterapi.
  • Att eleven skriver och blir och blir godkänd i en vetenskaplig uppsatts på grundläggande akademisk nivå.

Boende:

Ditt boende bokar du genom att maila receptionen och du hittar kontaktuppgifter nedan.

Boendet här innebär “all inclusive”, det vill säga både boende och måltider. Kostnaden för detta paket per dygn är 660:- per person och natt som inkluderar boende och frukost, lunch, middag, fm-kaffe och em-kaffe.

Pendlar du betalar du 137:- per dag som inkluderar lunch, fm-kaffe och em-kaffe.

Faktura skickas till din mail eller eventuell faktureringsadress, efter din vistelse.

Behöver du boka extranatt (komma dagen innan kursstart) skicka förfrågan till receptionen. Kommer du innan 16.30 finns din nyckel att hämta i receptionen men kommer du senare så hör av dig. Extranatten kostar 350:- inklusive boende och frukost.

Kurstid

1 år, 19 aug 2025 – 5 jun 2026

Kursstart

19 augusti 2025

Träffar

4 obligatoriska träffar om totalt 12-14 dagar (normalt är tisdag, onsdag och torsdag).

135 obligatoriska nätträffar.

Avgifter

Kostnad för litteratur uppgår till ca 10 000 kr. Du behöver dessutom ha tillgång till dator, webkamera, mikrofon och högtalare. Kostnader för mat och logi under de fysiska träffarna tillkommer.

Antagningsvillkor

För att du som elev ska kunna ta till dig utbildningen krävs att du även har förkunskaper. Till den här utbildningen bedömer vi att du behöver ha:

  • Grundläggande gymnasiekompetens
  • Eftergymnasial utbildning motsvarande social- eller behandlingspedagog (undantag kan göras för de med eftergymnasial utbildning med inriktning på arbete med människor). Har du en socialpedagogsutbildning från den privata marknaden måste den följa Balsams norm för socialpedagogsutbildningar och motsvara minst två års heltidsstudier.
  • Akademiskt utbildad individ med inriktning av ett arbete med människor.
  • Krav på 3 års nykter och drogfrihet, samt brottsfrihet (intyg från brottsregistret krävs).
  • Krav på genomförd behandling vid allvarlig psykiatrisk problematik som personlighetssyndrom, PTSD eller svår neuropsykiatrisk diagnos. Intyg från behandlingsenhet krävs.

Vi eftersträvar att våra elever har ett passande förhållningssätt inför yrket och kan därför även genomföra urval genom intervjun

Studiestödsnivå (CSN):
Eftergymnasial nivå (B1)
Läs mer om studiestöd

Internat: Nej

Kursplan

Undervisande lärare