En del av upplevelsen med att gå på folkhögskola är internatet. I boendet utvecklas man och det växer fram en otrolig gemenskap varje år. På kvällar och helger samlas man i gymmet, idrottshallen, fiket eller lägger sig och solar. Många finner vänner för resten av livet och vissa finner kärleken…

Boende på internat

Boende bokas genom bekräftelsemail till stensund@stensund.se

Nyckel hämtas i receptionen vid ankomst och då lämnas en deposition på 300 kr som återfås vid utflytt om rummet är städat och utan skador. Det finns möjlighet att komma måndag kväll dagen innan skolstart, mellan klockan 17.00-20.00.

• Täcke, kudde och lakan tas med.
  • De flesta rummen har enklare standard med delad toalett, dusch och kök.
  • Det finns olika alternativ men flest dubbelrum vilket innebär att du kan behöva dela rum med en annan deltagare. Om du bor i enkelrum betalar du mellan 4850 och 5050 kr per månad. Om du bor i dubbelrum betalar du mellan 4150 och 4350 kr per månad.
  • Gemensam tvättstuga finns, medtag eget tvättmedel.
  • Det ska vara tyst på skolan och internatet mellan kl 22 och 07.00.
  • Vid besök av gäster måste boendegruppen först tillfrågas och besöket meddelas sedan till receptionen. Gäster som äter betalar ordinarie pris genom att swisha till restaurangens nummer och sedan visa det för personalen.
  • Alla boende tillhör en boendegrupp med en boendegruppstödjare som är en lärare på skolan
  • På boendegruppsmöten görs avtal och följer upp t.e.x. städning och socialt samspel.
  • Alla boende förbinder sig att medverka på alla boendegruppsmöten och följa avtal överenskommelserna
  • Alla boende förbinder sig att betala hyran i förskott. Om detta missköts kan det innebära att deltagaren inte längre får bo kvar.
Rum

Behovet av enkelrum är som regel större än tillgången. Du som väljer att bo i internat – räkna med att du kommer att bo tillsammans med en kamrat i dubbelrum. Har du särskilda skäl att bo i enkelrum så ange det när du bekräftar din antagning.