Att studera på allmän kurs
Stensunds folkhögskola vill vara ”ett växthus för människor” där alla blir sedda och får möjlighet att utvecklas. I linje med vår huvudmans Svenska frisksportförbundet ideologi vill vi verka för folkhälsa och ett liv utan beroende.
Stensunds allmänna kurser tar sin utgångspunkt i varje människas unika värde, att varje människas erfarenheter är värdefulla att ta till vara och kan tillföra något till gruppen. Varje deltagare möts där de befinner sig kunskapsmässigt och i livet.
Lärandemål för Stensunds allmänna kurser på gymnasienivå:
När deltagaren slutar:
- har hen utvecklat en förståelse för alla människors lika värde och respekt för andras åsikter och identiteter.
- har hen utvecklat en större självkänsla och känner att hen duger precis som den är.
- har hen tillägnat sig nya kunskaper och färdigheter och därigenom fått ett starkare självförtroende inför studier på en högre nivå eller inför ett yrkesliv.
- har hen tillägnat sig en fungerande studieteknik, ett källkritiskt förhållningssätt och utvecklat en förmåga till analys.
- har hen fått möjlighet att erövra behörigheter som kan leda till grundläggande behörighet för högskolestudier.
- har fått uppleva och träna på ett demokratiskt arbetssätt.
- har hen fått uppleva hur ett drogfritt liv med allsidig kost och vardagsmotion ökar förmågan att studera och utvecklas.
har hen fått tillfälle att prova flera estetiska uttryckssätt.
Uppföljning av läranderesultat
Deltagarens läranderesultat följs kontinuerligt upp under hela läsåret. Vid minst 1 tillfälle per termin samlas alla berörda lärare för en grundlig genomgång av deltagarens utveckling, både gällande omdöme och eventuella ämnesbehörigheter. Vi kallar dessa möten Mitt-Termins-Kollegium (MTK), och dessa ligger sedan till grund för klassföreståndarens efterföljande utvecklingssamtal tillsammans med respektive deltagare.
Intygsutfärdande
Kvalitétssäkring av intygsutfärdandet
Studieplanering (omfattning/ämnesbehörigheter)
Läsåret inleds med en genomgång av tidigare studier/arbeten, avseende längd och redan tillgodogjorda ämnesbehörigheter. Detta görs i samråd med klassföreståndare/SYV. Vilka behörigheter saknas? Är omfattningskravet uppfyllt, eller kommer det att vara uppfyllt efter fullgjort läsår på Stensund?
Studieplaneringen skrivs därefter in i Schoolsoft och kontrolleras en extra gång av skolledningen, för att sedan följas upp löpande under läsåret.
Omdömessättning
Alla omdömen sätts mot beaktande av lärarkollegiets samlade bedömning av deltagaren utifrån de fyra faktorerna (med tillhörande kriterier). Deltagarens omdöme fastställs (och protokollförs) slutgiltigt vid ett lärarkollegium precis i slutet av läsåret, och skrivs sedan in i Schoolsoft av biträdande rektor.
Ämnesbehörigheter
Deltagarens ämnesbehörigheter genomgår samma procedur. Den behörighetsgivande läraren
kontrollerar löpande att deltagaren når ämnets kunskapsmål motsvarande nivån godkänd enligt GY11/ GY 25.
Ämnesbehörigheten fastställs (och protokollförs) vid samma kollegium som omdömet fastställs vid, och matas sedan in i Schoolsoft av den behörighetsgivande läraren. Dessa verifieras och kontrolleras av biträdande rektor.
Kursintyg, behörigheter och studieomdöme
Kursintyg
Ett samlat kursintyg utfärdas vid kursens slut.
Vilka studieintyg och kursintyg som ges för olika kurser redovisas på Stensunds hemsida. På allmän linje ges omdömen enligt gällande regler för folkhögskolestudier.
Behörigheter
På Stensund är det möjligt att läsa in behörighet för gymnasium för att kunna studera vidare på högskola och universitet.
Studieomdöme
Studieomdöme ges på allmän kurs som är minst 35 veckor långa och har minst 30 studietimmar per vecka och sätts på kurser som kan leda fram till grundläggande behörighet för yrkeshögskola eller högskola efter ett eller flera års studier.
Studieomdömet är en sammanfattande bedömning av deltagarens studieförmåga och grundar sig på en bedömning som görs gemensamt av lärarna på skolan.
Vid omdömessättning tas följande med i bedömningen:
- kunskaper och färdigheter och utveckling av dessa
- förmåga till analys, bearbetning och överblick ambition, uthållighet och förmåga att organisera studier
- social förmåga
Nivåerna som anges vid bedömningen är:
Utmärkt studieförmåga 4
Mycket god- utmärkt studieförmåga 3,5
Mycket god studieförmåga 3
God- mycket god studieförmåga 2,5
God studieförmåga 2
Mindre god- God studieförmåga 1,5
Mindre god studieförmåga 1
En studerande kan vända sig till ledningsgruppen och därefter styrelsen för omprövning av omdöme med motiverat skäl till det. Det ska ske skriftligt inom två veckor efter att omdömet överlämnats till den studerande.