Utbildningsområde 1: Etik och värdegrund inom socialt välfärdsarbete
Inom utbildningsområdet ligger tonvikten på utveckling av personliga tanke- och handlingsmönster. Utvecklingen ska ske i förhållande till den värdegrund och de perspektiv som är viktiga i det sociala arbetet. Inom området identifieras målgrupperna för det sociala arbetet. Utöver det problematiseras processen och terminologin som används för att konstruera en målgrupp. Deltagaren får insikt om och utvecklar sin förmåga att praktisera det sociala arbetets värdegrund. Deltagaren utvecklar sin förmåga till självinsikt, empati och reflektion. Vidare utvecklar deltagaren sin förmåga att möta andra på ett inkluderande sätt med förståelse för individers olikheter.
Kunskaper
- Yrkesetik
- Värdegrund
Färdigheter
- Problematisera och diskutera yrkesrelaterade situationer från olika etiska perspektiv
Kompetens
- Bemöta andra med respekt och empati inom ramen för socialt arbete
- Självständigt resonera om etiska dilemman inom socialt arbete
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Etik som teori | • | |||
| Problematisering | • | |||
| Case | • | |||
| Forumteater | • | |||
| Makt | • | |||
| Målgrupper | • | |||
| Hur definieras målgrupper | • | |||
| Problematisering och risker i definiering av målgrupper | • | |||
| Missbruk | • | |||
| Kriminalitet hos unga | • | |||
| Självledarskap | • | • | • | • |
| Kommunikation | • | • | ||
| Samtalsgrupper | • | • | • | |
| Mentalisering | • | |||
| Yrkesgruppens psykologi | • |
Utbildningsområde 2: Det sociala arbetets organisation, lagstiftning och dokumentation
Inom utbildningsområde 2 diskuteras och analyseras det sociala arbetets roll i välfärdssamhället från olika perspektiv. I utbildningsområdet får deltagaren förståelse för att det sociala arbetets organisation och arbetssätt är i ständig utveckling. Deltagaren utvecklar en förmåga att förhålla sig kritisk till verksamheters organisation och metoder.
I utbildningsområdet ingår kunskap om lagstiftning och styrdokument som är relevant för yrket. Deltagaren får kunskaper om vilka krav som lagstiftningen ställer på dokumentation inom socialpedagogens olika arbetsområden.
Kunskaper
- Olika modeller för att organisera socialt arbete
- Relevant lagstiftning
- Dokumentation
Färdigheter
- Lösa enklare juridiska problem kopplade till yrket
- Dokumentera socialt arbete i enlighet med gällande lagstiftning
Kompetens
- Självständigt arbeta i enlighet med den lagstiftning som styr socialt arbete
- Självständigt dokumentera socialt arbete i enlighet med gällande lagstiftning
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Socialtjänstlagen intro | • | |||
| Socialtjänstlagen | • | |||
| Förvaltningslagen intro | • | |||
| Förvaltningslagen | • | |||
| Sekretess | • | |||
| GDPR | • | |||
| Socialpedagogen i skolan | • | |||
| Styrdokument | • | |||
| Organisation | • | |||
| Socialpedagogens roll | • | |||
| Fältstudier | • | |||
| Socialpedagogen i HVB | • | |||
| Socialpedagogen i kommunen | • | |||
| Dokumentation | • |
Utbildningsområde 3: Samhällsvetenskap för socialpedagoger
Utbildningsområde 3 innehåller för utbildningen relevanta samhällsvetenskapliga ämnen som exempelvis sociologi och kriminologi.
Utbildningsområdet syftar till att ge kunskaper i hur sociala strukturer påverkar människors förutsättningar för att inkluderas i samhället. Genom fördjupning i samhällsvetenskapliga teorier, begrepp och empiri hjälps den blivande socialpedagogen att förstå hur strukturer påverkar människors handlingsutrymme. Samhällsvetenskap används för att problematisera socialt arbete som enbart fokuserar på individnivå utan att ta hänsyn till den sociala kontexten. I utbildningsområdet studeras också offentlig förvaltning med syfte att öka socialpedagogens förmåga att vägleda andra i samhället.
Kunskaper
- Samhällsvetenskapliga begrepp och teorier
- Processer i den offentliga förvaltningen
Färdigheter
- Använda samhällsvetenskap för att resonera om hur individer påverkas av strukturer
- Tänka kritiskt kring samhällsvetenskapliga frågor och formulera åsikter som underbyggs av empiri
- Lösa uppgifter som går ut på att vägleda andra i samhället
Kompetens
- Självständigt använda samhällsvetenskapliga teorier för att utveckla och förstå processer inom socialt arbete
- Självständigt problematisera socialt arbete som fokuserar på individnivå
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Samhällsvetenskapliga teorier | • | |||
| Samhällets organisation | • | |||
| Sociologi | • | |||
| Kriminologi | • |
Utbildningsområde 4: Psykologi för socialpedagoger
I utbildningsområde 4 ges deltagaren en introduktion till ämnet psykologi.
I området introduceras deltagaren till olika perspektiv inom ämnet psykologi. Ämnet ger förståelse för mänskliga beteenden, tankar och känslor. I utbildningsområdet utvecklas även kunskaper om psykologi och dynamik på gruppnivå. Därtill lär sig deltagaren om personlighetsstörningar och psykiska sjukdomar.
Kunskaper
- Olika psykologiska perspektiv
- Psykologiska behandlingsmetoder
- Diagnoser, personlighetsstörningar och psykiska sjukdomar
Färdigheter
- Analysera en situation eller problematik från olika psykologiska perspektiv
- Förstå hur andra yrkesgrupper använder psykologiska behandlingsmetoder
- Förstå hur personlighetsstörningar och psykiska sjukdomar påverkar beteende
Kompetens
- Understödja och medverka i arbetet med psykologiska behandlingsmetoder
- Arbeta inkluderande med personer som exempelvis har personlighetsstörningar eller psykiska sjukdomar
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Psykologisk teori | • | |||
| KBT | • | |||
| Anknytningsteorier | • | |||
| Systemteori, grupp och familj | • | |||
| Mentalisering | • | |||
| Lösningsfokus | • | |||
| Kommunikation | • | |||
| Psykiatri | • | |||
| Diagnoser | • | |||
| Metoder | • | |||
| Yrkesgruppens psykologi | • | |||
| Lösningsfokuserat arbetssätt | • |
Utbildningsområde 5: Socialpedagogik
Utbildningsområde 5 innehåller såväl teoretisk som praktisk socialpedagogisk kunskap. Deltagaren utvecklar förståelse för hur olika traditioner, teorier och begrepp har påverkat yrkesrollen. Deltagaren utvecklar även ett professionellt förhållningssätt samt ökar sin förmåga till självreflektion i relation till yrkesrollen. Utöver det innefattar området metoder för praktiskt socialpedagogiskt arbete. Hur arbete med sociala problem ser ut behandlas på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Kunskaper
- Teoretisk socialpedagogik
- Praktisk socialpedagogik
Färdigheter
- Planera, utföra och utvärdera socialpedagogiska insatser
Kompetens
- Ansvara för och leda socialpedagogiska insatser
- Självständigt arbeta socialpedagogiskt med olika målgrupper
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Forumteater – Åskådliggöra och modellera Case i ett socialpedagogiskt lärande | • | • | • | |
| Socialpedagogik intro | • | |||
| Socialpedagogik | • | • | ||
| Pedagogik | • | |||
| Att hålla som socialpedagog | • | • | • | • |
| Socialpedagogiskt arbete i skolans skolgemensamma aktiviteter | • | • | ||
| Arrangera höstfest utifrån socialpedagogiskt perspektiv | • | |||
| Träna eget ledarskap både inre och yttre | • | • | • |
Utbildningsområde 6: Vetenskapsteori, metod, fördjupningsarbete
Utbildningsområde 6 handlar om att ge deltagaren en introduktion till vad vetenskap är och vad som skiljer vetenskap från andra sorters kunskap. Deltagaren får en orientering i vetenskapliga metoder, källhantering och källkritik. Under momentet utvecklar deltagaren förmågan att tillgodogöra sig och sortera vetenskaplig information. Därtill lär sig deltagaren att identifiera uppenbara metodologiska brister i en vetenskaplig studie. Deltagaren utvecklar förståelse för hur dispositionen av en text kan påverka läsarens möjlighet att förstå och granska innehåll. Grundläggande kunskaper om evidensbaserat socialt arbete liksom forskningsetiska frågor lyfts fram i momentet. Deltagaren skriver ett eget fördjupningsarbete med stöd av en handledare.
Kunskaper
- Vetenskapsteori, metod och forskningsetik
- Källkritik och källhantering
- Evidensbaserat socialt arbete
Färdigheter
- Läsa och förstå vetenskapliga texter på svenska och engelska
- Granska vetenskapliga texter och bedöma deras trovärdighet samt relevans
- Planera socialpedagogiska insatser med utgångspunkt i vetenskaplig information
Kompetens
- Självständigt söka, tillgodogöra sig och tillämpa vetenskaplig information
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Läsa studier och forskning | • | |||
| Källkritik | • | |||
| Skriva vetenskapligt | • | |||
| Arbeta utifrån vetenskaplighet | • |
Utbildningsområde 7: Lärande i arbete (LIA)
Inom utbildningsområde 7 omsätter deltagaren teoretiska kunskaper om socialpedagogiskt arbete till praktiska färdigheter. Momentet innefattar att planera och genomföra socialpedagogiska insatser tillsammans med en handledare. Genom att möta klienter och ta del av professionellas erfarenheter inom fältet utvecklar deltagaren strategier för eget handlande. Deltagaren får under momentet kännedom om lagstiftning, organisation och lokala rutiner på praktikplatsen.
Kunskaper
- Praktiska socialpedagogiska insatser
- Organisation, rutiner och relevant lagstiftning
Färdigheter
- Skapa konstruktiva relationer med klienter och kollegor
- Utföra klientnära arbetsuppgifter
Kompetens
- Självständigt ansvara över klientnära arbete
- Agera med etisk medvetenhet i förhållande till målgruppen
Kursmoment
| Kursmoment | T1 | T2 | T3 | T4 |
|---|---|---|---|---|
| Fältstudier | • | |||
| Ta del av LIA-erfarenheter | • | |||
| SP 2 | • | |||
| Planera LIA | • | |||
| Genomföra LIA | • | |||
| LIA – uppgift | • | |||
| Bearbeta LIA | • | |||
| Redovisa LIA | • |
