Kursens namn: Beroendeterapeut

Fastställd: Utvecklad av: Lars Öhman

Beslutad av: Stensunds Folkhögskolas ledningsgrupp

Kursplan gäller f o m: HT 25 (Revideras löpande)

Ansvarig: Lars Öhman

Syfte med utbildningen

Mål. Efter genomgångna moment förväntas deltagaren:

Kunskaper

  • Kognitiv teori och inlärningsteori
  • Utvecklingspsykologisk, personlighets- och anknytningsteori
  • Affekt och emotionsteori
  • Ångest- och depressionstillstånd, personlighetssyndrom och andra former av psykisk ohälsa vanligt förekommande inom beroendevården
  • Beroende utifrån flera teoretiska ingångar
  • Kriminalitet
  • KBT terapi, med tyngdpunkt på andra och tredje vågens KBT

Färdigheter

  • Förstå sig själv och sin förmåga i yrkesrollen
  • Visa empati gentemot sig själv och andra
  • Ha ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och anhöriga
  • Göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med beaktande av mänskliga rättigheter och klientens integritet
  • Behandla med A(CRA)FT, AA, MET och Byta Bana
  • Arbeta psykoedukativt
  • Arbeta med beroendevård med ett professionellt och diagnosöverskridande arbetssätt
  • Följa kunskapsutvecklingen inom beroendeområdet
  • Möta förändringar och förstå behovet av utveckling avseende yrkesroll och arbetsliv

Kursen är upplagd för att deltagaren i samarbete med RevErea AB (RevErea AB är auktoriserade GPU utbildare via sfKBT) ska kunna läsa vidare under ett år på ca 50% studiefart för att därefter ta ut en Grundläggande Psykoterapi (GPU) examen motsvarande 60 HP. För att deltagaren efter en BTU ska kunna ta ut en GPU examen krävs av deltagaren: Att deltagaren arbetar med två klienter/patienter genom ett helt behandlingsupplägg under ett år, Att deltagaren genomfört egen terapi omfattande minst 20 sessioner enskilt alt 50 timmar i gruppterapi, Att deltagaren deltar vid de handledningstillfällen RevErea AB erbjuder och blir godkänd i handledningen, Att deltagaren skriver och blir godkänd i en vetenskaplig uppsats på avancerad akademisk nivå

Kursplan

Kurs 1: Personlig professionell utveckling för beroendeterapeuter/socialpedagoger
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Introduktion/Kursstart 4 dagar inkl en närträff. Lektionsmaterial: Uppstart – PPT bilder, Teknik genomgång, Praktiska gruppövningar, Grupputveckling, Systemteori Wheelan, S., mfl. (2022) Att skapa effektiva team. Studentlitteratur. s 182. Upplaga 4:1 (Ni läser kap 1 tom 5), Öhman, L. Kursplan. Stencil som delas ut, ASQ Screening. Stencil som delas ut, Schemascreening. Stencil som delas ut, Öhman, L. Vår mänskliga sårbarhet. Stencil som delas ut, Öqvist, O. (2014) Att se skogen och träden. Didaktikcetrum AB. 124 s. Deltagaren läser främst sidor 108 – 121
PPU A1 1 dag. Att förstå sin utsatthet Bergsten Lindert, K. & Pettersson, K. (2023). Terapeuten i fokus. Natur & Kultur. 145 s. Carlander, J., & Wedeen A. (2019). Att förstå sin egna utsatthet – stöd för professionella i människovårdande yrken. Liber. 126 s.
PPU A2 Jag som behandlare 1. Att arbeta med sig själv som behandlare. Börja redan nu fundera över hur ni vill uppfattas av kollegor, klienter men även av er själva som behandlare när ni kommer ut i yrket. Det här är mer värdemässiga mål än prestationsinriktade mål. Se även instruktioner under avsnittet om examinationer och i filen inlämningsuppgifter
PPU A3 Jag som behandlare 2. Uppgiften syftar till att med utgångspunkt från erfarenheten av utbildningen bearbeta och fördjupa teori och praktik. Se även instruktioner under avsnittet om examinationer
PPU B B1 = 2 tim lektion, sedan reflektion. B2 = 2 tim lektion, sedan reflektion. B3 = 2 tim lektion, sedan reflektion. PPU B = Viljan att lära, veta och utvecklas och Etisk medvetenhet och etisk reflektion Andersson Elmhult, N., & Whitaker, A. (2023). Personlig professionell utveckling för socionomer. Liber. 132 s.
PPU C Deltagande i självhjälpsmöten. Deltagaren söker själv upp olika självhjälpsgrupper inom beroende eller psykisk ohälsa. Deltar vid minst 10 tillfällen och skriver ned sina reflektioner och erfarenheter av deltagandet som skickas till ansvarig lärare
Kurs 2: Psykologiska utvecklingsteorier
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Personlighetspsykologi Personlighetspsykologi Ackelman, A. (2023). Känslomässig sårbarhet – en introduktion till schematerapi. Ackelman förlag, Broberg, A., mfl. (2020). Anknytning i praktiken. Natur & Kultur. 428 s (deltagaren läser kapitel 1, 2, 6, 8, 9 &12 (170 s)), Öhman, L. Vår mänskliga sårbarhet. Stencil som delas ut, Öhman, L. Personlighetspsykologi. en kort genomgång. Stencil som delas ut
Utvecklingspsykologi Utvecklingspsykologi
Anknytningspsykologi Anknytningsteori
Affekt-/emotionsteori Emotionspsykologi
En holistisk bild av mänsklig sårbarhet Vår mänskliga sårbarhet
Kurs 3: Kognitiv- och inlärningsteori samt interventioner baserade på KBT
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Grundläggande kognitiv och inlärningsteori KBT genom tiderna, Grundläggande inlärningsteori, Grundläggande kognitiv teori, Beteendeanalys, fallformulering och Konceptualisering Gyllenhammar, C. (2007). Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende. Natur & Kultur. S 176. (Kap 5), Kåver, A. (2016). KBT i utveckling. Natur & Kultur. S 382, Linton, JL mfl., (2013). Beteendeanalys steg för steg. Natur och Kultur. S 216
3e vågens KBT Transdiagnostisk fallformulering och behandlingsplanering, Mindfullnessbaserad behandling. Kursen ges på plats vid en närträff samt ger deltagarna behörighet till Mindfullnessinstruktörer, Introduktion till Compassionfokuserad terapi, Introduktion till Schematerapi, Introduktion till att arbeta med transdiagnostiska verktyg Ackelman, A. (2023). Känslomässig sårbarhet – en introduktion till schematerapi. Ackelman förlag, Andersson, C., Viotti, S (2013). Compassionfokuserad terapi. Natur & Kultur. S 200, Frank, R. & Davidsson, J. (2014). The Transdiagnostic ROAD MAP to Case Formulation and Treatment Planning. New Harbinger Publications. S 256, Nilsonne, Å (2007). Vem är det som bestämmer i ditt liv? : om medveten närvaro. Natur och Kultur. S. 154, Nilsonne.Å (2020). Mindfulness i hjärnan. Natur och kultur. S. 226
Kurs 4: Psykopatologi och diagnostik
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Våld i nära relationer Ges av extern lärare under vårterminen Mattson, T. Våld i nära relationer. Stencil som delas ut, Emmelkamp, PmG. & Kamphius, JH., (2009). Personlighetsstörningar. Studentlitteratur. S 291, Öst, LG (red). (2013). KBT inom psykiatrin. Natur & Kultur. S 424. (Inför varje diagnos som vi går igenom finns i denna bok förklaringar till diagnosen samt hur man kan arbeta med de mha av KBT), Larsson, G. (2007). Skamfilad: om skammens många ansikten & längtan efter liv. Verbum. S 288, Okänd. Affekter och skamkompass. Stencil som delas ut, Gyllenhammar, C. (2007). Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende. Natur & Kultur. S 176. (Kap 4), Foa, E. (2021). Prolonged exposure terapeutmanual: Emotionell bearbetning vid PTSD. Natur & Kultur. S 229
Psykiatrisk diagnostik Vad är psykiatriska diagnoser och hur tas de fram
Vanliga affektiva diagnoser Kris och Trauma, PTSD, Ångest, Tvång, Depression, Ätstörningar, NPF diagnoser, Sömn
Personlighetssyndrom Personlighetssyndrom
Kurs 5: Perspektiv på missbruk/beroende
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Beroendelära B Former av missbruk Lindqvist Bagge, AS.,& Hildebrand Karlen, M. (2023) Handbok i missbruks- och beroendepsykologi. Liber. S 300. Del 2, Heilig, M. (2019). Beroendetillstånd – Mekanismer, diagnostik och behandling. Studentlitteratur AB. S 324 (Del 1), Heilig, M (2015). Alkohol, droger och hjärnan : tro och vetande utifrån modern neurovetenskap. Natur & Kultur. S 331
Kurs 6: Att uppmärksamma och utreda missbruk
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Behandlingsplaneringens grunder Behandlingsplaneringens grunder Alkoholhjälpen. MET manual, kartläggningsmaterial samt sammanställningsmaterial. Hämtas via https://alkoholhjalpen.se/MET, Öhman, L. Kartläggnings och sammanställningsmaterial. Stenciler som delas ut
Motiverande samtal (utgår?) Motivationshöjande behandling, Att använda screeningverktyg i behandlingen, Vanliga screeningverktyg i behandlingsarbetet, Introduktion till ASI Melin, AG., & Näsholm, G. (1998). Behandlingsplanering vid missbruk. Studentlitteratur AB. S 282. (OBS! Låna denna bok), Lindqvist Bagge, AS.,& Hildebrand Karlen, M. (2023) Handbok i missbruks- och beroendepsykologi. Liber. S 300. Del 3, Gyllenhammar, C. (2007). Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende. Natur & Kultur. S 176. (Kap 6 & 7), Öst, LG. (2020). Att utvärdera psykoterapi och kritiskt granska psykoterapistudier. Natur & Kultur. S 192. (Kap 3 – 4), Socialstyrelsen. ASI material. Stenciler som delas ut
Kurs 7: Att behandla missbruk och beroende
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Den terapeutiska rollen Att hantera motstånd, Interventioner i terapirummet Miulus, I., & Hjerpe KW. A-(CRA) Manual. Beställs via Material – ACRA Sverige, Kåver, A. (2011). Allians: Den terapeutiska relationen i KBT. Natur & Kultur. S 212, Meyers, RJ., & Smith, JE (2024). CRAFT behandlingsmanual vid substansbruk. Natur & Kultur. S 400, Lindqvist Bagge, AS.,& Hildebrand Karlen, M. (2023) Handbok i missbruks- och beroendepsykologi. Liber. S 300. Del 5, Öhman, L. CRA – Övningsbok. Stencil som delas ut, Öhman, L. Reparenting. Stencil som delas ut, Öhman, L. Referat på boken ”Effective Psychotherapists”. Stencil som delas ut, Bättre insatser vid missbruk och beroende kap 2. Stencil som delas ut
Metodutbildningar ACRA, CRA, CRAFT
ACC
Kurs 8: Tillämpad kriminologi
Delkurs Innehåll/Föreläsning Litteratur
Krim B3 Fördjupning i kriminella teorier Sarnecki, J & Carlsson, C. (2022) Brottslighet och samhälle. Studentlitteratur AB. S 314
Att behandla kriminella med Byta Bana som metod Norgren, M. Manual Byta Bana. Fil som delas ut, Norgren, M. Övningsbok Byta Bana. Fil som delas ut