Kursens namn: Beroendeterapeut
Fastställd: Utvecklad av: Lars Öhman
Beslutad av: Stensunds Folkhögskolas ledningsgrupp
Kursplan gäller f o m: HT 25 (Revideras löpande)
Ansvarig: Lars Öhman
Syfte med utbildningen
Mål. Efter genomgångna moment förväntas deltagaren:
Kunskaper
- Kognitiv teori och inlärningsteori
- Utvecklingspsykologisk, personlighets- och anknytningsteori
- Affekt och emotionsteori
- Ångest- och depressionstillstånd, personlighetssyndrom och andra former av psykisk ohälsa vanligt förekommande inom beroendevården
- Beroende utifrån flera teoretiska ingångar
- Kriminalitet
- KBT terapi, med tyngdpunkt på andra och tredje vågens KBT
Färdigheter
- Förstå sig själv och sin förmåga i yrkesrollen
- Visa empati gentemot sig själv och andra
- Ha ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och anhöriga
- Göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med beaktande av mänskliga rättigheter och klientens integritet
- Behandla med A(CRA)FT, AA, MET och Byta Bana
- Arbeta psykoedukativt
- Arbeta med beroendevård med ett professionellt och diagnosöverskridande arbetssätt
- Följa kunskapsutvecklingen inom beroendeområdet
- Möta förändringar och förstå behovet av utveckling avseende yrkesroll och arbetsliv
Kursen är upplagd för att deltagaren i samarbete med RevErea AB (RevErea AB är auktoriserade GPU utbildare via sfKBT) ska kunna läsa vidare under ett år på ca 50% studiefart för att därefter ta ut en Grundläggande Psykoterapi (GPU) examen motsvarande 60 HP. För att deltagaren efter en BTU ska kunna ta ut en GPU examen krävs av deltagaren: Att deltagaren arbetar med två klienter/patienter genom ett helt behandlingsupplägg under ett år, Att deltagaren genomfört egen terapi omfattande minst 20 sessioner enskilt alt 50 timmar i gruppterapi, Att deltagaren deltar vid de handledningstillfällen RevErea AB erbjuder och blir godkänd i handledningen, Att deltagaren skriver och blir godkänd i en vetenskaplig uppsats på avancerad akademisk nivå
Kursplan
Kurs 1: Personlig professionell utveckling för beroendeterapeuter/socialpedagoger
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Introduktion/Kursstart | 4 dagar inkl en närträff. Lektionsmaterial: Uppstart – PPT bilder, Teknik genomgång, Praktiska gruppövningar, Grupputveckling, Systemteori | Wheelan, S., mfl. (2022) Att skapa effektiva team. Studentlitteratur. s 182. Upplaga 4:1 (Ni läser kap 1 tom 5), Öhman, L. Kursplan. Stencil som delas ut, ASQ Screening. Stencil som delas ut, Schemascreening. Stencil som delas ut, Öhman, L. Vår mänskliga sårbarhet. Stencil som delas ut, Öqvist, O. (2014) Att se skogen och träden. Didaktikcetrum AB. 124 s. Deltagaren läser främst sidor 108 – 121 |
| PPU A1 | 1 dag. Att förstå sin utsatthet | Bergsten Lindert, K. & Pettersson, K. (2023). Terapeuten i fokus. Natur & Kultur. 145 s. Carlander, J., & Wedeen A. (2019). Att förstå sin egna utsatthet – stöd för professionella i människovårdande yrken. Liber. 126 s. |
| PPU A2 | Jag som behandlare 1. Att arbeta med sig själv som behandlare. Börja redan nu fundera över hur ni vill uppfattas av kollegor, klienter men även av er själva som behandlare när ni kommer ut i yrket. Det här är mer värdemässiga mål än prestationsinriktade mål. Se även instruktioner under avsnittet om examinationer och i filen inlämningsuppgifter | |
| PPU A3 | Jag som behandlare 2. Uppgiften syftar till att med utgångspunkt från erfarenheten av utbildningen bearbeta och fördjupa teori och praktik. Se även instruktioner under avsnittet om examinationer | |
| PPU B | B1 = 2 tim lektion, sedan reflektion. B2 = 2 tim lektion, sedan reflektion. B3 = 2 tim lektion, sedan reflektion. PPU B = Viljan att lära, veta och utvecklas och Etisk medvetenhet och etisk reflektion | Andersson Elmhult, N., & Whitaker, A. (2023). Personlig professionell utveckling för socionomer. Liber. 132 s. |
| PPU C | Deltagande i självhjälpsmöten. Deltagaren söker själv upp olika självhjälpsgrupper inom beroende eller psykisk ohälsa. Deltar vid minst 10 tillfällen och skriver ned sina reflektioner och erfarenheter av deltagandet som skickas till ansvarig lärare |
Kurs 2: Psykologiska utvecklingsteorier
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Personlighetspsykologi | Personlighetspsykologi | Ackelman, A. (2023). Känslomässig sårbarhet – en introduktion till schematerapi. Ackelman förlag, Broberg, A., mfl. (2020). Anknytning i praktiken. Natur & Kultur. 428 s (deltagaren läser kapitel 1, 2, 6, 8, 9 &12 (170 s)), Öhman, L. Vår mänskliga sårbarhet. Stencil som delas ut, Öhman, L. Personlighetspsykologi. en kort genomgång. Stencil som delas ut |
| Utvecklingspsykologi | Utvecklingspsykologi | |
| Anknytningspsykologi | Anknytningsteori | |
| Affekt-/emotionsteori | Emotionspsykologi | |
| En holistisk bild av mänsklig sårbarhet | Vår mänskliga sårbarhet |
Kurs 3: Kognitiv- och inlärningsteori samt interventioner baserade på KBT
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Grundläggande kognitiv och inlärningsteori | KBT genom tiderna, Grundläggande inlärningsteori, Grundläggande kognitiv teori, Beteendeanalys, fallformulering och Konceptualisering | Gyllenhammar, C. (2007). Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende. Natur & Kultur. S 176. (Kap 5), Kåver, A. (2016). KBT i utveckling. Natur & Kultur. S 382, Linton, JL mfl., (2013). Beteendeanalys steg för steg. Natur och Kultur. S 216 |
| 3e vågens KBT | Transdiagnostisk fallformulering och behandlingsplanering, Mindfullnessbaserad behandling. Kursen ges på plats vid en närträff samt ger deltagarna behörighet till Mindfullnessinstruktörer, Introduktion till Compassionfokuserad terapi, Introduktion till Schematerapi, Introduktion till att arbeta med transdiagnostiska verktyg | Ackelman, A. (2023). Känslomässig sårbarhet – en introduktion till schematerapi. Ackelman förlag, Andersson, C., Viotti, S (2013). Compassionfokuserad terapi. Natur & Kultur. S 200, Frank, R. & Davidsson, J. (2014). The Transdiagnostic ROAD MAP to Case Formulation and Treatment Planning. New Harbinger Publications. S 256, Nilsonne, Å (2007). Vem är det som bestämmer i ditt liv? : om medveten närvaro. Natur och Kultur. S. 154, Nilsonne.Å (2020). Mindfulness i hjärnan. Natur och kultur. S. 226 |
Kurs 4: Psykopatologi och diagnostik
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Våld i nära relationer | Ges av extern lärare under vårterminen | Mattson, T. Våld i nära relationer. Stencil som delas ut, Emmelkamp, PmG. & Kamphius, JH., (2009). Personlighetsstörningar. Studentlitteratur. S 291, Öst, LG (red). (2013). KBT inom psykiatrin. Natur & Kultur. S 424. (Inför varje diagnos som vi går igenom finns i denna bok förklaringar till diagnosen samt hur man kan arbeta med de mha av KBT), Larsson, G. (2007). Skamfilad: om skammens många ansikten & längtan efter liv. Verbum. S 288, Okänd. Affekter och skamkompass. Stencil som delas ut, Gyllenhammar, C. (2007). Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende. Natur & Kultur. S 176. (Kap 4), Foa, E. (2021). Prolonged exposure terapeutmanual: Emotionell bearbetning vid PTSD. Natur & Kultur. S 229 |
| Psykiatrisk diagnostik | Vad är psykiatriska diagnoser och hur tas de fram | |
| Vanliga affektiva diagnoser | Kris och Trauma, PTSD, Ångest, Tvång, Depression, Ätstörningar, NPF diagnoser, Sömn | |
| Personlighetssyndrom | Personlighetssyndrom |
Kurs 5: Perspektiv på missbruk/beroende
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Beroendelära B | Former av missbruk | Lindqvist Bagge, AS.,& Hildebrand Karlen, M. (2023) Handbok i missbruks- och beroendepsykologi. Liber. S 300. Del 2, Heilig, M. (2019). Beroendetillstånd – Mekanismer, diagnostik och behandling. Studentlitteratur AB. S 324 (Del 1), Heilig, M (2015). Alkohol, droger och hjärnan : tro och vetande utifrån modern neurovetenskap. Natur & Kultur. S 331 |
Kurs 6: Att uppmärksamma och utreda missbruk
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Behandlingsplaneringens grunder | Behandlingsplaneringens grunder | Alkoholhjälpen. MET manual, kartläggningsmaterial samt sammanställningsmaterial. Hämtas via https://alkoholhjalpen.se/MET, Öhman, L. Kartläggnings och sammanställningsmaterial. Stenciler som delas ut |
| Motiverande samtal (utgår?) | Motivationshöjande behandling, Att använda screeningverktyg i behandlingen, Vanliga screeningverktyg i behandlingsarbetet, Introduktion till ASI | Melin, AG., & Näsholm, G. (1998). Behandlingsplanering vid missbruk. Studentlitteratur AB. S 282. (OBS! Låna denna bok), Lindqvist Bagge, AS.,& Hildebrand Karlen, M. (2023) Handbok i missbruks- och beroendepsykologi. Liber. S 300. Del 3, Gyllenhammar, C. (2007). Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende. Natur & Kultur. S 176. (Kap 6 & 7), Öst, LG. (2020). Att utvärdera psykoterapi och kritiskt granska psykoterapistudier. Natur & Kultur. S 192. (Kap 3 – 4), Socialstyrelsen. ASI material. Stenciler som delas ut |
Kurs 7: Att behandla missbruk och beroende
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Den terapeutiska rollen | Att hantera motstånd, Interventioner i terapirummet | Miulus, I., & Hjerpe KW. A-(CRA) Manual. Beställs via Material – ACRA Sverige, Kåver, A. (2011). Allians: Den terapeutiska relationen i KBT. Natur & Kultur. S 212, Meyers, RJ., & Smith, JE (2024). CRAFT behandlingsmanual vid substansbruk. Natur & Kultur. S 400, Lindqvist Bagge, AS.,& Hildebrand Karlen, M. (2023) Handbok i missbruks- och beroendepsykologi. Liber. S 300. Del 5, Öhman, L. CRA – Övningsbok. Stencil som delas ut, Öhman, L. Reparenting. Stencil som delas ut, Öhman, L. Referat på boken ”Effective Psychotherapists”. Stencil som delas ut, Bättre insatser vid missbruk och beroende kap 2. Stencil som delas ut |
| Metodutbildningar | ACRA, CRA, CRAFT | |
| ACC |
Kurs 8: Tillämpad kriminologi
| Delkurs | Innehåll/Föreläsning | Litteratur |
|---|---|---|
| Krim B3 | Fördjupning i kriminella teorier | Sarnecki, J & Carlsson, C. (2022) Brottslighet och samhälle. Studentlitteratur AB. S 314 |
| Att behandla kriminella med Byta Bana som metod | Norgren, M. Manual Byta Bana. Fil som delas ut, Norgren, M. Övningsbok Byta Bana. Fil som delas ut |
